check
אתגר היצירתיות | ASPER-HUJI Innovate

אמ:לק - הציעו לנו רעיונות איך אפשר לפתור טוב יותר את הבעיות העולות מאריזות באופן מקיים (למשל: איך למחזר אריזות באופן ביתי, הציגו דרכים חדשות לארוז דברים, הציעו שימושים חדשים לאריזות משומשות, ביחנו מחדש את החומרים המשמשים לאריזות ועוד), צרו אבטיפוס וצלמו סרטון של דקה המציג את האבטיפוס. הפרס הראשון בתחרות - 5,000 ש"ח! גם המקומות האחרים יקבלו פרסים שווים. 

אתגר היצירתיות 2022: האריזות יוצאות מהקופסא!

הידעתם.ן שבדירת 3 שותפים.ות ממוצעת ברחביה מיוצרת כ-2.2 טון (!!) פסולת בשנה??

כל אחד מאיתנו מייצר בממוצע 2 ק״ג פסולת ביום. לחומרים מהם עשויות אריזות יקח שנים רבות להתכלות. פלסטיק, לדוגמא, רק כדי שיתחיל להתפורר יידרשו 450 שנים, והבה נוסיף לזה עוד 50-80 שנה לטובת תהליך הפירוק עצמו. כלומר, אין עדיין בעולם אף חתיכת פלסטיק אחת שבאמת התפרקה! 

אבל המיחזור סוגר לנו את הפינה, לא? אז זהו, שלא כל כך: למרות המאמצים הגדולים למיחזור ברחבי העולם, כיום רק 9% בממוצע מהאריזות נשלחות למיחזור, ולכן- צאו למחזר! 

חשוב שנדע - תהליך המיחזור הוא תהליך מבורך, אבל גם הוא מזהם לסביבה. ניקח את המשאית שמובילה את האריזות מפחי המיחזור הכתומים- היא משתמשת בדלק ופולטת גזים מזהמים לאוויר. הייצור של אותה משאית כולל עשרות אלפי חלקים עשויים מתכות שונות, פלסטיק וחומרים סינטטיים אחרים- תהליך הייצור שלהם והשינוע כלל שימוש בחשמל, ועוד לא התחלנו לדבר על תהליך הייצור של אותן אריזות שאותן היא משנעת למיחזור… בקיצור – אנו חיים בתוך רשת מזהמת אינסופית!

אז השנה- החלטנו לגייס את אתגר היצירתיות על מנת לתת מענה כולל לתחום האריזות: קחו את כל מה שעולה על דעתכם.ן שקשור לאריזות (אריזות מזון, הזמנות מ-ASOS, קופסאות שמעולם לא החזרתם.ן להורים ועוד ועוד) ותראו לנו כמה רחוק אתם.ן יכולים.ות ללכת איתו. הכווול פתוח לחשיבה ואיתגור.

 

 

  • פרסים

למה אנחנו מצפים?

תצלמו סרטון בן דקה ובו הראו לנו את האב טיפוס (פרוטוטייפ) שלכם.ן ואיך הוא אמור לעבוד. אל תספרו לנו - תראו לנו.

 

קריטריונים לשיפוט

רלוונטיות - בראש ובראשונה, הרעיון עצמו - עד כמה הוא פותר את הבעיה

מקוריות - עד כמה הוא יצירתי וחדשני

ישימות - עד כמה הפתרון ישים ומה מידת היכולת ליצור אותו

בשלות הרעיון - דרך הצגת אב טיפוס - יש להראות כיצד הוא פותר את הבעיה ומה רמת הבשלות שלו

הצגת הרעיון - דרך  פיץ׳ הוידאו - עד כמה הוא ברור, יצירתי וחדשני ועד כמה הוא משכנע

פינת האותיות הקטנות אך מזה חשובות

ניתן להגיש מועמדות לתחרות לבד או בצוות (עד 5 משתתפים.ות).

ההשתתפות בתוכנית מיועדת לקהילת האוניברסיטה העברית - סטודנטים.ות פעילים.ות מכל התארים, בוגרים, אנשי סגל ומנהלה. שימו לב- אחד מאנשי הצוות חייב.ת להיות סטודנט פעיל או איש סגל/מנהלה.

הגשת המועמדות תתבצע בטופס השתתפות בו תתבקשו למלא פרטים אישיים, תיאור קצר של הפרויקט, ולינק לסרטון באורך של עד דקה המציג אב טיפוס של הפרויקט (הכי תכלס- נצטרך מכם לינק ליוטיוב או לגוגל דרייב).

ניתן יהיה להגיש סרטונים עד ה- 24.3.22 בחצות

תקנון אתגר היצירתיות

אה כן, למה לנו- ולכם.ן-כל זה?

אנחנו ב- ASPER - HUJI Innovate, מרכז החדשנות והיזמות באוניברסיטה העברית, מאמינים שחדשנות ויזמות הן דרך חיים, הן היכולת, החשובה מתמיד לזהות אתגרים, לפתח רעיונות חדשים ובעלי ערך, לקדם אותם ובכך לשפר את המציאות. אתגר היצירתיות היא תחרות שנתית הפתוחה לכלל הסטודנטים.ות באוניברסיטה העברית ומטרתה לעודד חשיבה יצירתית, פתרון בעיות וערכי קיימות. האתגר בוחן את היכולת היצירתית וההמצאתית שלכם - למצוא פתרון ולראות כיצד אפשר לחשוב מחדש על דברים. במקרה הזה- אריזות.

 

זוכי האתגר הקודם

אנחנו יודעים שההתחלה היא החלק הכי קשה, אז בואו נעזור:

אנו מזמינים אתכם.ן להפוך כל אבן ולחשוב על כל התהליך מתחילתו ועד סופו-  מה למשל?

  • להציג דרכים חדשות לארוז דברים (כולל לאתגר את כמות ואופן האירוז).
  • להציע שימושים חדשים לאריזות משומשות בסביבה הביתית והתעשייתית. 
  • לבחון מחדש את החומרים המשמשים לאריזות ולאירוזים השונים.
  • לחשוב מחדש על תהליכי המיחזור השונים ועוד ועוד. 

שימו לב- עציצים/אדניות העשויים מקופסאות גלידה ובתוכם גדלים תבלינים זה סבבה, אבל מאנשי האוניברסיטה העברית* אנחנו מצפים ליותר! אנחנו מאתגרים אתכם.ן לחשוב הרבה יותר רחוק! כמה רחוק? הכי רחוק. וכשאתם.ן שם- פשוט שלחו לנו סרטון!

רוצים.ות להשתמש במודל ה- Reuse, Reduce, Recycle הוותיק כדי להתניע את החשיבה? מצוין! רוצים.ות לחשוב על ״דרכה של אריזה״ (ואולי אפילו לצייר אותה) כדי לפרק את האמור לעיל לחתיכות קטנות ומוחשיות? פנטסטי! האם אפשר לגייס את מה שאתם לומדים לטובת האתגר הזה? האם אפשר ״לייבא״ רעיון שראיתם.ן לאחרונה בתחום אחר לטובת האתגר הזה? אם תגללו למטה- יחכו לכם עוד כמה טיפים חשובים בדרך לפתרון, לזכיה, ולתהילת עולם...

 

כמובטח- פינת הטיפ: איך מתחילים, ואיך מנצחים!

יצירתיות וחדשנות אינן הבלחת גאוניות. הן תהליך. בשנים האחרונות בעולם התפתחו הרבה מאוד טכניקות לתהליכי פיתוח רעיונות. הנה כמה. עלינו...

תצפיות 

חדשנות לא מתפתחת בואקום. פקחו את העיניים (וכל שאר החושים) והביטו סביב. עכשיו לבשו משקפיים של רעיונאי.ת כשאתם לגמרי ביום יום שלכם- חפשו בעיות, רגעים ותהליכים בהם אפשר לשנות דברים, פעולות שאפשר לעשות בדרך הרבה יותר פשוטה. האם הקוראסון שקניתם מתחת לדירה צריך להיות עטוף בשקית קטנה, ואז בעוד אחד, ואז בקופה בעוד אחת? לאן הולכות האריזות מהמחזורית?  מה קורה לפקקי האלומיניום שאנו זורקים למיכל הזכוכית. על איזה אריזות כבר כתוב ״מחומר ממוחזר״. על איזה לא?

סולו? פחות!

אל תעבדו (רק) לבד. כן, אפשר להגיש ביחידים אבל אפשר ואף מומלץ להגיש בצוות (של עד חמישה). גם ליחידים- מומלץ להתייעץ: שווה לבקש מחברים ומשפחה לאסוף עבורכם בעיות קטנות או גדולות מתוך היום ולשלוח בווטסאפ. עברו על רשימת האתגרים - זוכרים את החברים הטלפוניים מהשעשועונים? מי מבין בנושא הספציפי שאתם רוצים לפתור יותר מכם (נגיד- באיזה חומרים שאינם ניילון אפשר לארוז אוכל?) שתפו חברים ברעיון, תנו להם לחדד ולהוסיף, אבל- פרגנו לעצמכם להמשיך גם עם רעיון שלא כולם עפו עליו.  5 דקות לכתוב 30 רעיונות לשימושים חדשים לאריזות- ההתמקדות בזמן ובכמות תסיט את תשומת הלב שלכם מהביקורת העצמית ותסייע למוח שלכם לעוף למחוזות מוזרים ומופרכים - יכול להיות ששם נמצא אחד הרעיונות היותר טובים שלכם, שלא הייתם חושבים עליו לולא הייתם עוברים את מחסום הביקורת העצמית.

הרעיון הכי גרוע

תתחילו לחשוב מה הרעיון הכי גרוע שאתם יכולים למצוא? מה הדבר הכי מטופש ולא מועיל שאפשר לעשות עם אריזות? מה הדבר הכי מסובך ומורכב? התרגיל הזה עובד הכי טוב עם עוד אנשים וככה הרבה פעמים דווקא מתוך תחרות הרעיונות הגרועים - יתחילו לצוץ כמה רעיונות ממש ממש טובים.

השוואות ואנלוגיות או בשמן המפונפן- יצירתיות השוואתית

"האריזה הזו היא כמו..", מה האריזה מזכירה לכם? מה טוני סופרנו היה עושה עם האריזה הזו? איך נאס״א היו משנעים את הפסולת מהמחזורית לאן שהיא הולכת?

החסרה

אחת הדרכים הכי מגניבות לאתגר תהליך קיים הוא לקחת אלמנטים שקיימים בו היום, להוריד חלק מהם, ולהוסיף אחרים. דוגמאות? בבקשה- האם בשביל להזמין ארוחה במקדונלדס חייבים עובד שיקח את ההזמנה? האם מסעדה חייבת צלחות? האם המיחזור מחייב שינוע? אולי אפשר למחזר באותו מקום?

הוספה

ובכיוון ההפוך- האם תהליך שבעיניכם לא יעיל, אם יקבל אלמנטים נוספים- יהיה יעיל יותר? דוגמא- ידיים אוספות- האם מי שאוסף את הגזם יכול לאסוף את המיחזור? האם מי שמוכר את הבקבוקים יכול גם לאסוף אותם (כמו שעושים נספרסו עם הטבליות?). הוספת תגמולים- אם היו מתגמלים אותנו יותר (איך?) היינו ממחזרים יותר וכו׳ וכו׳. 

מה גוגל אומר

האינטרנט הוא מקור השראה מדהים. כולנו מחפשים רעיונות חדשים דרך מחקר המתגלגל בין אתרים, קישורים ופלטפורמות שונות. אין כמו קצת השראה באינסטגרם, בטיק טוק, בפינטרסט ושאר ירקות.

 

ואם כל זה לא מספיק, אנחנו מזמינים אתכם.ן לקחת חלק סדנת חשיבה יצירתית שתפתח לכם קצת את הראש! - לינק לפרטים