check
עכשיו זה הזמן לפעול | ASPER-HUJI Innovate

עכשיו זה הזמן לפעול

ד״ר אמנון דקל | 2 במאי, 2020

מה עושים?

עכשיו זה הזמן לפעול

ימים קשים עוברים עלינו, על כלל אזרחי המדינה, על כלל אזרחי העולם.

האם זה הזמן להסתכל קדימה או אולי עכשיו צריך להתכנס ולהתגונן מהבאות?

או במילים אחרות -

האם נכון להמשיך להקים מיזמים חדשים או לפתח ולגדל מיזמים קיימים בימים נוראים אלו?

התשובה היא כן! עכשיו זה הזמן!

כן- אפשר להקים מיזמים חדשים בימים אלו.

ואחרי הקביעה הנחרצת, חשוב לזכור שלא כל תחום או ורטיקל יהיה בעל סיכויי הצלחה טובים, איך עם זאת במידה ותענדו את "משקפי היזמים" שלכם ותסתכלו סביב, ייתכן שתזהו מספר סקטורים בהם יהיו הזדמנויות בשנים הקרובות. הנה מספר דוגמאות:

  • פיתוח תרופות וטיפולים לפנדמיה מקבלים תמיכה רחבה ומהירה בימים אלו. אבל את זה כבר ידעתם...
  • מערך בריאות הציבור כולל תחומים בהם מצאו את עצמם לא מוכנים ולא ארוכים. למשל בדיקות מהירות בקהילה. למשל דיווח והתייעצות מהיר עם גורמי רפואה למשתמשי קצה. למשל מערכת ניהול משברים ותקשורת עם גורמים מבצעים, למשל ציוד הגנה...ועוד.
  • למידה מרחוק עשתה קפיצת מדרגה באין ברירה בימים אלו. עשורים של נסיונות רבים פתאום מוצאים את מקומם כשרות נחוץ למאות מיליוני אנשים. אם השימוש המסיבי מתגלים הסדקים במערכות הללו- מבעיות אבטחה ופרטיות, דרך בעיות של מודל אינטראקציה ושמירה על ערנות וקשב ועד יצירת ממשקים נוחים ונעימים למשתמשי הקצה (תלמידים, סטודנטים, מרצים, מנהלים…).
  • עבודה מרחוק עוברת הקפצה דומה לעולם הלמידה מרחוק. עם 70% מהעובדים בבית, עולות שאלות רבות לגבי שמירת פרוייקט מתפקדים, ניהול פרוייקטים עם בצוותים מרוחקים ומערכת נוחה לניהול וקבל החלטות.
  • מערך בריאות הנפש נפגע קשות בימים אלו- לא רק שנאלצים לעבור לטיפול מרוחקים, אלא הבידוד בבית יוצר לחצים ומתחים גדולים שמעלים את כמות הקושי והאלימות במשפחה. פתרונות לטיפולים יחידניים וקבוציתיים מרחוק, לצד פתרונות להקלה עומס נפשי, חרדה ופחד יתקבלו בברכה.
  • עולם הבידור עובר שבר גדול. נכון- הנטפליקסים של העולם רואים קפיצה בשימוש, אבל עולם התיאטרון, הופעות ואירועים התרסקו. פתרונות שיאפשרו לשחקנים וארגוני תוכן לקיים אירועים איכותיים, עשירים ו-אינטראקטיביים עם הקהל רחב מאוד נחוצים.

חשוב לראות המצב המטורף בו אנו אסופים בבתינו כהזדמנות נדירה - חשבו על זה - כולנו בעצם חיים מעין ניסוי חברתי יוצא דופן בו יכולים לעלות מלא תובנות חדשות אודות הצרכים שלנו כאנשים פרטיים, כעובדים ואנשי מקצוע, כמנהלי חברות וכמנהלים בסקטורים הציבוריים. ההתובננות עשויה לאפשר לכם למצוא בעיה משמעותית ולפתח מוצר שפותר אותה. עכשיו זה הזמן לפעול!

כן - אפשר וצריך להמשיך לפתח מיזמים קיימים בימים אלו. אבל...

כאן המשחק הוא קצת שונה. אי אפשר להמשיך כאילו שום דבר לא השתנה וחשוב להתכונן לבאות, אך יחד עם זאת חשוב להדגיש שהרבה חברות מצליחות קמו דווקא בתקופת משבר. כיזמים חשוב מאוד שתלמדו מנסיונם וטעויותיהם של אחרים. לכן, בהקשר הזה אני ממליץ בחום לקרוא את המאמר הבא שנכתב על ידי צוות הניהול של קרן הון הסיכון First Round Capital:

The Founder's Field Guide for Navigating This Crisis — Advice from Recession-Era Leaders, Investors and CEOs Currently at the Helm

חשובות במיוחד בתוך המאמר הן 8 הנקודות אותן הם מציינים כתהליכים שחשוב לקיים דווקא בעת משבר:

  1. הבינו את מצב המאקרו בסיקור שלכם, ולימדו את סימני השוק
  2. בחנו תרחישים אפשריים ונסו להגיב מהר
  3. נתחו את התרחישים האפשריים
  4. חשבו כיצד להאריך את "מסלול ההמראה" שלכם
  5. נסו להקטין הוצאות ככל שניתן בתקופת המשבר
  6. חשבו יצירתי - כיצד תוכלו להגדיל את ההכנסות דווקא עכשיו?
  7. נקודה חשובה לא פחות היא תמיכה בצוות שלכם והוכחת יכולות ניהוליות בעת משבר
  8. איך ייראה העתיד עם חלוף המשבר? איך לנצל את ההדמנויות שייווצרו?

 

ברור שגם אם תבצעו את כל הרשימה מעלה, קיים סיכוי שלא תשרדו את המשבר וצריך לקחת בחשבון גם את התרחיש הזה. אבל מה שבטוח- אם לא תבצעו את הרשימה הזו - אתם מגדילים באופן משמעותי את הסיכוי שלכם להיכשל! עכשיו זה הזמן לפעול!