check
משפט והייטק - על יצירת מציאות | ASPER-HUJI Innovate

משפט והייטק - על יצירת מציאות

גיא גולדשטיין | 16 ביולי, 2023

ראיון עם יזמי קהילת משפט והייטק: ניר בריסקו ואריק שלו דותן

law_hi_tech

ניר בריסקו ואריק שלו דותן, הם סטודנטים למשפטים-כלכלה המסיימים את שנה ב׳. ניר גדל בקריית אונו, ואריק ברמת השרון, אבל הם הכירו עוד לפני הלימודים (מהכדורגל!). ניר ואריק הקימו יחד את קהילת משפט והייטק, אחת מ17 הקהילות של המרכז לחדשנות ויזמות בASPER-HUJI Innovate כמענה לתחושה של חוסר התמקדות בממשק זה בפקולטה למשפטים. תוך שלושה חודשים הקהילה צמחה למעל 100 חברים וקיים שני אירועי שיא. 

לפני הכל, תציגו את עצמכם.

אריק: "שירתתי ב8200 ועבדתי כשנתיים בחברת אלתא, שהיא חברת בת של התעשייה האווירית בתפקידים טכנולוגיים שונים. העולם הזה תמיד עניין אותי. כשהחלטתי ללמוד משפטים, ידעתי שנקודת החיבור של משפט וטכנולוגיה תהיה ההתמקדות שלי בתואר."

ניר: "שירתתי ביחידת עוקץ, והתעניינתי בתחומי המדע עוד בתיכון. בזמן מגפת הקורונה עברתי לאירלנד ועבדתי בחברת קוגניזנט (Cognizant), שזו חברה המספקת שירותים טכנולוגיים. בחברה נחשפתי לתחום ההייטק לראשונה."

אריק וניר מתארים את הלימודים בפקולטה למשפטים כמאתגרים ומלמדים, אך גם מתומצים לרמת הקורסים. אמנם, יש פרקטיקה מעניינת כמו סדנאות, קליניקות וכתבי עת, אולם צריך להתקבל אליהם והם דורשניים מאוד - ולכן לא זמינים לכל הסטונדטים.ות. בנוסף, קיימת תרבות מועדונים בפקולטה, אך גם היא לא מאוד מפותחת. פעילות המועדונים מינימלית, בעיקר בהשוואה לפקולטות אחרות למשפטים בארץ.   

איך שמעתם על המרכז לחדשנות ויזמות ושילבתם את המועדון כקהילה במרכז?

 

אריק:"השותף שלי לומד מדעי המחשב, והוא חלק פעיל מקהילת המפתחים של הפקולטה להנדסה - מגיע למפגשים ותומך בפעילות שלהם. דרך המנהלת של הקהילה, הכרתי את מעיין גישורי (רכזת הקהילות של מרכז היזמות) ואת אורית שגיא מנהלת הקהילות."

 

ניר:"אורית ומעיין הזמינו אותנו למפגש של כלל הקהילות בJVP (Jerusalem Venture Partne) בניהולו של אראל מרגלית. מרכז היזמות קיבל אותנו בידיים פתוחות וזה פשוט כיף לראות כמה הם תומכים בנו, זמינים לנו ושמחים שאנחנו בקשר איתם. הם מייעצים לנו וגם עוזרים לנו בדברים פרטניים שיכולים לדחוף את הפעילות של המועדון קדימה. לדוגמה, אורית בעצמה כבר קישרה אותנו לאנשים שמכירה שרלוונטיים לפעילות המועדון. ההשקעה הזאת בנו נותנת לנו דרייב נוסף להמשיך ולעבוד על המועדון כדי לעשות אותו בצורה הטובה ביותר."

 

אז מהן הדרכים בהן משפט והייטק נפגשים?

אריק: "משפט והייטק זה שילוב שמכסה תחום מאוד רחב. באירוע הפתיחה של המועדון הזמנו דוברים משלושה תחומים שונים: – ד״ר טל מימרן, דוקטורנט בפקולטה ומנהל מחקר במכון פדרמן ומכון תכלית, עו״ד אביתר שדה, שותף במחלקת הייטק במשרד פרל כהן ועו״ד אגם שלמה שעובדת ועבדה כמנהלת מוצר במספר חברות ליגל-טק ובמגזר הציבורי."

ניר: "לאירוע הגיעו יותר מ50 סטונדטים.ות (ומספר מרצים) מתוך עניין אמיתי בנושא. כאשר שאלנו את המשתתפים למה התחברו, קיבלנו תשובות מגוונות לגמרי ולכן החלטנו לחלק את המועדון ל3 מסלולים: אקדמיה, ליגל-טק וליווי משפטי בהייטק".

אריק וניר לוקחים את המועדון ברצינות, שסוחפת אחריה את הסטונדטים האחרים. "גיוס סטודנטים הוא לא הבעיה. הרבה מאוד רוצים לקחת חלק פעיל בארגון וניהול המועדון. לעולם לא נרצה למנוע מסטונדט לקחת חלק פעיל יחד איתנו."

מבחינת המסלולים, את מסלול האקדמיה מובילים גל לשם והדר סופר (משפטים -מט"ר), את מסלול הליגל-טק מובילה דנה אדלר (משפטים-מט"ר) ואת מסלול הליווי המשפטי בהייטק מובילה יובל קרייניס (מכפיל במשפטים- משפטים, כלכלה ופילוספיה). בנוסף, חשוב להזכיר את שיר דנגור (משפטים-כלכלה) שמפעילה את הרשתות החברתיות של המועדון. 

אריק וניר

למה קהילה? (ואיך)

אריק: "כשהייתי סטודנט בשנה א׳, יצא קול קורא לכלל הסטודנטים לגבי המועדונים שיש בפקולטה. היו הרבה מועדונים, כולל מועדון משפט וטכנולוגיה שתפס אותי. התאכזבתי לגלות שהמועדון אינו פעיל במיוחד, ואין דרך לקחת בו חלק יותר פעיל מהשתתפות בהרצאות. התואר במשפטים דורשני מאוד, והפקולטה אינה מספיק פעילה על מנת לחזק את רצון הסטודנטים לפתח את המועדונים."

אריק וניר הרגישו שבפקולטה למשפטים לא ניתן דגש מספק לטכנולוגיה. לדוגמא, למכון פדרמן לחקר הסייבר באוניברסיטה העברית יש שלוחה העוסקת בסייבר ומשפט, אשר כל המרצים והפרופסורים שעוסקים במשפט וטכנולוגיה חלק ממנה. למרות זאת, השלוחה לא חשופה לסטודנטים - כמעט אף סטודנט לא שמע על המכון, פעילותיו וימי העיון שהם מעבירים.

ניר: "במחשבה לשנות את תרבות המועדונים בפקולטה, ולהכניס צבע של עשייה סטודנטיאלית, החלטנו להקים מועדון שייקח את עצמו ברצינות, ויפעל לארגון פעילויות שוטפות לסטודנטים המעוניינים במשפט וטכנולוגיה - תחום שקורץ לסטודנטים (לאור התפתחויות טכנולוגיות כמו AI), ושאינו בא לידי ביטוי בצורה מספקת בתכני הפקולטה למשפטים." 

עד כה הקהילה צברה מעל 100 חברים, וקיימה במהלך סמסטר א' שני אירועי שיא, בהם ניתנה הזמנות לסטודנטים מהאוניברסיטה לקבל טעימה מהמפגש שבין משפט וטכנולוגיה. בכל אירוע נצפתה כמות סטודנטים חריגה בגודלה ביחס לפעילות המועדונים הקיימת, מה שהיווה הוכחה לביקוש הגדול לפעילויות מהסוג הזה. בשנה הבאה המועדון יגדיל את פעילותו, וכבר גוייסו (כמובן בהתנדבות) ארבעה סטודנטים מעולים שיהיו אחראים על הפעילות שתוצע: יובל קרייניס, הדר סופר, דנה אדלר וגל לשם. 

בנוסף, אריק וניר מספרים כיצד הקמת המועדון, ארגון האירועים והקמת אתר למועדון מעורר תגובות בתוך הפקולטה למשפטים: 

אריק: "אפשר לראות איך עוד סטודנטים רוצים להקים גם מועדונים. מספר סטודנטים אף פנה אלינו בשביל להבין איך הקמנו את המועדון, ואנחנו מצפים ששנה הבאה, כשנפרסם את כלל הפעילויות המתוכננות, סטודנטים נוספים יקימו מועדונים נוספים, יארגנו פעילויות שוטפות ויעניקו לכלל הסטודנטים למשפטים מסגרת נוספת. יוזמה מביאה איתה עוד יוזמה."

מה המטרות של הקהילה?

 

אריק וניר מדברים על שלוש מטרות עיקריות של המועדון:

  1. הנגשה והעשרת הידע בנושאים טכנולוגיים והקשר שלהם לעולם המשפט, במטרה להיות הקו המחבר בין הסטונדטים.ות לסגל בנושאי משפט וטכנולוגיה.

  2. מתן הזדמנות לסטודנטים לקחת חלק פעיל ולאו דווקא מחייב בפעילויות שונות.

  3. ליווי והכנת הסטודנטים לעולם שאחרי הסטודנטיאליות, דרך תכנים הקשורים לעולם המשפט והטכנולוגיה והכנה לראיונות התמחות.

 

בנוסף, אריק וניר חולמים על תרבות מועדונים ענפה בפקולטה למשפטים של האוניבריסטה העברית: "זאת תהיה הצלחה גדולה לראות מועדונים נוספים נפתחים בתחומים שונים, אשר יספקו מעטפת לסטונדטים בתכנים שונים."

 

אפשר לעקוב אחר הפעילות של מועדון משפט והייטק באתר שלהם: https://www.hujilawhitechclub.com ולהתעדכן!