check
קהילת המהנדסים.ות: יוצרים את החיבור שבין אקדמיה לתעשיה | ASPER-HUJI Innovate

קהילת המהנדסים.ות: יוצרים את החיבור שבין אקדמיה לתעשיה

גיא גולדשטיין | 15 בינואר, 2024

ראיון עם מתן פסטרנק, מוביל קהילת המהנדסים.ות

engineers_community

מתן פסטרנק הוא סטודנט שנה ב' להנדסת חשמל ומדעי המחשב המנהל את קהילת המהנדסים ביחד עם איתמר מורג, יובל שפיר, אלאא שעבאן וניר אילון שייסד את הקהילה לפני 3 שנים. קהילת המהנדסים נועדה לספק מענה לסטודנטים וסטודנטיות מכל מקצועות ההנדסה בנושאים מתחום ההנדסה, חיבור לתעשייה ועוד.

היי מתן, נשמח שתספר איך הצטרפת לקהילת המהנדסים והפכת לחלק מרכזי ממנה?

"כמו חלק גדול מהסטודנטים, התעניינתי וחיפשתי מה יש לקמפוס גבעת רם להציע מעבר ללימודים (האינטנסביים בהחלט!) בבית הספר להנדסה ומדעי המחשב. מהר מאוד נוצר הקשר לקהילה וניר שמח להכניס אותי לעניינים ולהפוך אותי למרכזי. בשנה שעברה היו ארבעה מנהלים לקהילה, ובסוף כולנו לומדים הנדסה, שזה תואר עמוס מאוד - לכן לכל אחד יש רמת מחויבות שונה לנושא. אני הגעתי עם מחויבות של סטודנט שנה א' והרבה אנרגיה. מעבר לזה, הייתי חלק משמעותי בקהילת 'הסטארטאפיסטים' של 8200, קהילה הדומה לקהילת המהנדסים שסיפקה מענה לחיילים מהיחידה שהתעניינו בהייטק, סטארטאפים וטכנולוגיה. הגעתי לאירועים והייתי חבר של המנהלים, אז הכרתי את הקונספט ואת ההתעסקות בקהילה טכנולוגית. בזכות הנסיון שלי יצא שכבר בחנוכה (של שנה שעברה) ארגנתי לקהילת המהנדסים אירוע ראשון בעצמי - סיור בחברת OrCam."

חברת OrCam מפתחת מכשור מהפכני לתמיכה בעיוורים, לקויי ראיה ומתקשים בקריאה, המתחבר למשקפיים ומאפשר למשתמשים לקרוא טקסטים, לזהות פרצופים, שטרות, צבעים ואף לערוך קניות ולנהל אורח חיים עצמאי יותר. האורקם מתרגם מידע חזותי לאודיו, בזמן אמת וללא חיבור לאינטרנט.

"יש לחברה משרדים בפארק ההייטק בהר חוצבים ולכן החיבור היה טבעי. היה לי קשר לגורם מתוך החברה, קבענו את הסיור והגדרנו תוכן - החברה מתאימה לקונספט של הקהילה מאחר והיא מתעסקת גם בחומרה וגם בתוכנה, בסיור נפגשנו עם הסמנכ"לים של חומרה ותוכנה. הדגש על חומרה ופיזיקה הוא המייחד את קהילת המהנדסים."

מעניין! מה הם הערכים המנחים בקהילת המהנדסים?

"הקהילה פועלת לפי שני ערכים מרכזיים. הראשון והחשוב ביותר - אנחנו קודם כל קהילה חברתית! הסטודנטים והסטודנטיות מאוד עמוסים וממוקדים בלימודים ביום יום, אז חשוב לנו לספק מקום להיות ביחד ולעבור חוויות משותפות שאינן אקדמיות. העקרון השני שמנחה אותנו בעשייה כקהילה הוא יצירת הקשר שבין העולם האקדמי לעולם התעשייה והיישום של הלימודי. חשוב לנו שחברי הקהילה יכירו את ההזדמנויות הקיימות בשוק, את המעסיקים הגדולים ואת סוגי המשרות. אנחנו נותנים את המענה התעשייתי שלא נותנים באקדמיה - הקישור בין תיאורטי לפרקטי."

אז איזה סוגי אירועים אתם עושים? איך הקהילה מתנהלת בשגרה?

"בכל שנה אנחנו משתדלים לעשות שני אירועים בקמפוס, אחד בכל סמסטר, ועוד אירוע בקיץ שהוא אירוע הדגל של הקהילה: סדנת ארדואינו. באירוע קטן אנחנו מתכווננים להרצאה שמתרחשת בקמפוס, או סיור כמו שארגנו בשנה שעברה. בהמשך הסמסטר אנחנו מצפים להמשיך את העשיה ולארגן הרצאה עם אחת מדמויות המפתח בתעשייה בישראל (פרטים בהמשך השנה!!) - להמשיך למלא את תפקידנו ולהביא את התעשייה לקמפוס."

רגע, תוכל להסביר מה זה "ארדואינו"? למי שעוד לא בקיא במושגים מעולם ההנדסה..

"בשמחה! ארדואינו הוא בקר (לוח חשמלי קטן מטלפון) שניתן לתכנת אותו ולחבר אליו רכיבי אלקטרוניקה שונים. אם במחשב אנו מוגבלים לרכיבים הפיזיים של המחשב, בארדואינו האפשרויות אינן מוגבלות. ניתן לתכנת ולחבר רכיבים לפי הצרכים והרצונות שלך: אפשר לייצר משחקים, לחבר מסכים מסוגים שונים ואפילו לחבר לגלגלים. מדובר בסוג של משחק של מהנדסים שהוא גם כיפי וגם שימושי. אנחנו יודעים שאחרי שהסטודנטים מסיימים את שנה א' ויש להם רקע במכניקה ותכנות בC לדוגמא, היכולת להשתמש בידע הזה באופן מעשי פותחת את הראש ומציגה את החלק המעשי של הלימודים התאורטיים.

סדנת הארדואינו היא האירוע הכי מושקע של קהילת המהנדסים.ות, 5-6 מפגשים של שעתיים, כל אחד עם מדריך חיצוני ומקצועי. המפגשים פתוחים קודם כל לחברי הקהילה, ולאחר מכן לחברים ולסטודנטים נוספים. בכל שיעור בונים פרוייקט קטן עם הארדואינו, שאותו ניתן להמשיך ולפתח עם הידע הנצבר. אחרי שלומדים קשה ממש כל השנה, הכיוון הפרקטי הזה נותן את האופציה לעבוד עם מה שלומדים. סוג של 'תראו איזה דברים מגניבים אפשר לעשות עם העבודה הקשה ומה שלמדנו'"

איך הקהילה מתנהלת עכשיו? מה התכנון לשנה הנוכחית והמורכבת שאנו עוברים?

"במהלך המלחמה לא היינו פעילים, חלקנו היינו במילואים. ממש עכשיו אנחנו חוזרים לפעילות ומניעים אירועים שתוכננו לפני המלחמה - במהלך פברואר יתקיים אירוע בשם 'המהפכה הטכנולוגית הקוונטית השנייה' עם הפרופסור חגי איזנברג, שידבר על מחשבים קוונטים והתעשיה החדשה שמתפתחת מתוך הפיתוחים החדשים. אנחנו לא מכוונים לאירועי ענק, משהו סולידי בקמפוס שיכניס אותנו בחזרה לעניינים. מבחינת המשך השנה, ננסה להמשיך בקו שלנו - שני אירועים קטנים והסדנה בקיץ. אנחנו יודעים שחשוב להמשיך לקיים אירועים ולחבר את הסטודנטים לתעשייה."

לסיום, איך מצטרפים לקהילה?

"יש לנו קבוצת ווטסאפ שקטה, פייסבוק ואפילו לינקדאין. כל האירועים שלנו מתפרסמים שם, בנוסף לקצת דברים מעניינים ורלוונטים שקורים בעיר ובתעשייה."

רוצים.ות להצטרף לקהילת המהנדסים.ות?

whatsapp_-_colorfacebooklinkedin