check
המיינדסט היזמי – איך להישאר רלוונטיים בשוק העבודה המשתנה | ASPER-HUJI Innovate

המיינדסט היזמי – איך להישאר רלוונטיים בשוק העבודה המשתנה

נערך על ידי שיר מאיר | 31 בדצמבר, 2023

מתוך שיעור "ארגז הכלים היזמי", קטלוג הקורסים של המרכז לחדשנות ויזמות

entrepreneurial_mindset_-_banner

העולם שלנו משתנה במהירות מסחררת. כיום משערים כי ב-15 שנה הקרובות, 40% מכוח האדם במשק יוחלף על ידי טכנולוגיה(!) בסקר של מקינזי מ-2023 נמצא כי 75% מדור ה-Z (צעירים בני 15-25) מודאגים מביטחון תעסוקתי. מדובר על מגמה הולכת וגדלה של דאגה אשר מחמירה מדור לדור.

כבר היום אנחנו יכולים לראות מקצועות שנמצאים במגמת ירידה בעקבות חידושים טכנולוגיים שתופסים את מקומם של עובדים אנושיים. במקומות רבים בעולם ניתן כיום לשלם בסופר באמצעות קופות חכמות ללא צורך בקופאיות, אם בעבר נהגנו לפנות לסוכן נסיעות שיעזור לנו לתכנן את הטיול המושלם ולמצוא את הטיסות המשתלמות ביותר - כיום יש מגוון אתרים ואפליקציות שיסייעו לנו בתכנון הטיול בקלות ללא צורך בסוכן. עם התפתחותה המואצת של הבינה המלאכותית שמסוגלת לייצר במהירות דברים כמו קוד, עיצובים גרפיים וחומרים שיווקיים, אנו צפויים לראות שינויים גם בעולמות תעסוקה מודרניים כמו תעשיית ההייטק.

אז איך אפשר להיערך לשינויים העתידיים בשוק העבודה?

אם אתם תוהים האם המקצוע שבחרתם יהיה רלוונטי גם בשוק העבודה בעתיד, תופתעו לשמוע כי מעל 50% מהמשרות שיהיו קיימות ב-2030 עוד לא הומצאו! נראה כי כבר בשנים הקרובות נראה התפתחות של מקצועות עתידיים כמו יוצרי תוכן, מומחי AI, מורים מקוונים ועוד…

תחזיות אלו אולי יכולות להוביל לבלבול וחוסר ודאות לגבי עתידנו המקצועי, אך מה שאנחנו לומדים מכל השינויים הללו הוא שחשוב שנהיה גמישים. אין לדעת אם המסלול המקצועי שבחרנו לעצמנו ימשיך להידרש בעתיד, והדרך הטובה ביותר להתכונן היא להכין את עצמנו לשינויים שיבואו ולפתח סט כישורים שישמש אותנו בכל מקום אליו נגיע.

אחד הדברים המשמעותיים הנדרשים בשביל לצלוח את השינויים בשוק העבודה המשתנה, הוא אימוץ המיינדסט היזמי (Entrepreneurial Mindset) - הדרך שבה היזם או היזמת חושבים ומתנהגים. מדובר על סט של מאפיינים, התנהגות וכישורים שגורמים לאדם לפעול בצורה יותר יזמית ביום יום. חשוב לציין שזה לא שיש לכם.ן את זה או לא, מדובר בסט שרירים שצריך לפתח ולאמן. חשיבה יזמית עוזרת להצליח בזיהוי הזדמנויות, פיתוח ביטחון בלקיחת סיכונים, תיווך רעיונות בצורה ברורה והסתגלות והתאמה לקשיים שעולים בדרך.

את המיינדסט היזמי ניתן לפרק לשמונה תכונות מרכזיות:

Flexibility and Adaptability

היכולת והמוכנות לשנות את התוכניות המקוריות על מנת להתגבר על מכשולים. עלינו להיות ערים וערות לשינויים סביבנו ולהתאים את עצמנו, אם בכלי לימוד חדשים, שפות תכנות, או שיטות עבודה שונות לעולם התעסוקה המשתדרג ומשתנה.

Creativity & Innovation

היכולת לחשוב על רעיונות וליצור פתרונות לבעיות ללא מבנה מוגדר. חברה שלא מתעסקת בחידוש מוצריה באופן שוטף עלולה להיתקע ואף להישאר מאחור (זוכרים.ות את Nokia?). אותו דבר אפשר לומר על אדם שאינו מפתח וממציא את עצמו מחדש!

Initiative and Self Reliance

היכולת להוביל פרויקט ללא ליווי והדרכה, התגברות על מכשולים בצורה עצמאית. חשוב להיעזר באנשים סביבנו וגם לשמוע את דעתם אבל עוד יותר חשוב להבין מתוך זה מה אנשים באמת צריכים. חשוב לדעת לסמוך על היוזמה שלך ולהאמין בדרך, גם אם זה לא תמיד ברור לכולם סביבך. הנרי פורד אמר פעם, שאם הוא היה שואל אנשים מה הם רוצים, היו עונים לו - סוסים יותר מהירים.

Communication & Collaboration

היכולת לבטא באופן ברור רעיונות לקהל מוגדר, ולהניע אנשים לפעול למען מטרה משותפת. מיזמים דורשים שיתוף פעולה בין המון אנשים - אי אפשר לעבור את הדרך לבד, ותקשורת טובה מובילה לשיתוף פעולה מוצלח יותר. ביחד, תכונות אלו הם המפתח למיזם מוצלח (וגם לזוגיות טובה).

Critical Thinking

היכולת ליישם חשיבה ביקורתית מבוססת תהליך, בחינת בעיה ממגוון רחב של פרספקטיבות, ושימוש בהגיון הזה על מנת לקבל החלטה. אנשים בעלי חשיבה ביקורתית בריאה יכולים להסיק מסקנות מועילות ממידע שהם מקבלים, ולהבחין בין פרטים שימושיים ופחות שימושיים כדי לפתור בעיות או לקבל החלטות.

Opportunity Recognition

היכולת לראות ולחוות בעיות כהזדמנויות ליצירת פתרונות. הרבה מיזמים מוקמים מתוך צורך של אנשים שלא מקבל מענה. אך זיהוי הזדמנויות אינו מוגבל רק לרעיון הגדול הבא, אלא גם בעבודה היומיומית, בניצול הזדמנויות וצבירת ניסיון.

Comfort with Risk

המסוגלות להתקדם עם החלטה למרות חוסר הוודאות והאתגרים שהיא עלולה להביא. בכל פעולה יש ממד של סיכון. בעולם המקצועי, הסיכון יכול לבוא לידי ביטוי בעמידה במקום וחוסר התקדמות ואף במעבר בין משרות ותפקידים, אך קיימת גם אפשרות שהיא תניב לנו רווח. וולט דיסני, ג'ף בסוס, אלביס פרסלי ואופרה ווינפרי הם כולם דמויות שנכשלו בדרך להצלחה. No pain, no gain!

Future Orientation

עמדה אופטימית עם התמקדות בהשגת היכולות והידע הנחוצים לשלב הבא - למשל כניסה לשוק העבודה. בעולם היזמות, חשוב להסתכל כל הזמן קדימה אל העתיד, ולהתמקד בהצגת הכישורים המתאימים למסלול המקצועי שלנו. בין אם בקורסים האוניברסיטאיים, התמחויות, משרות שונות ותוכניות לימוד במרכזי האוניברסיטה - כל אלו יכולים להקנות את הכלים לצעדים הראשונים בקריירה.

כפי שכבר ציינו, תכונות אלו אינן מולדות. יש לעבוד ולפתח אותן על מנת להשתפר ולצמוח! וכן, כדאי להתחיל בשלב כמה שיותר מוקדם. זהו מסע מתמשך ולא שינוי שקורה בבת אחת, צריך לעבוד על מנת להגיע לנקודה בה אנו רוצים להיות, כי העבודה על עצמנו לעולם אינה נגמרת.